بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است- شناخت- باالهام از کتاب گرانسنگ ااسما وصفات حق استادمعزز دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی - دراسلام هرچقدرشناخت بالا ترباشد بشرط تقوا ارزش ان رد بالاتر است حتی بیان شده است به دانشمندان غیرمسلمان نیز احترام بگذارید وعلم انهارایاد بگیرد واصراری برای انکه مسلمان شود نداشته باشید-یکذره شناخت درجات زیادی بهشتی میاورد که عقل مات ومبهوت میشود-مرحوم استادمعزز رضویه رحمت اللهعلیه فرمودند هرچقدر درشناخت به اشتباه بی افتیم بدنبالعلن دقیق تر میرویم و درجات علمی بالاتر پیدا میکنیم درامریکا چشم فردی را میبندند یک سیب پلاستیکیمیدهد که بسیارسخت است تشخیص دادند حتی در بیشاز ده متری هم ببیند قدرت تشخیص ندارد همه چیزاش مثل سیب است ولی بعضی نبوغ گفته بودندچاقوبیاورید ویا بطریق دیگر کشف کردند- کیسه صفرا دردان زمانی که سوراخ ان مثلاتوسط سنگی که میسازد بسته میشود ودردی چون درد قلب دارد که خیلی عجیب است مانند درد قلب درحالت التهاب است خیلی هایگول میخورند به سمت یسه صفرامیروند وفرد فوت میکند بایداول بسراغ قلب رفت-دراین ز مینه دارند زیادکارمیکنند که تشخیص را دقیق کنند خداوندمنان از حضرت ادم یک چنین امتحانی گرفت که برای خلق الله عجولانه با سلیقه شخصی عمل نکند- حال گندم بوده است یاسیب ویاغیرهمهم نیست ولی حضرت علی علیه السلام فرمودندگندم بوده است ولی درزمین یکی از بهترین غذا ها است-من قدرت خرید داشتم ولی هرگز نخوردم- ولی شیطان نقطه ضعف حضرت ادم را تشخیص داد وشناخت واقعی رااز اوگرفت- هرامری که مطابق صفات واسمای الهی نباشد از خداوندمنان نیست- خداوندمنان فرموده است- قل کل یعمل علی شاکلته- شاکل- درحیوانات طبیعت گفته میشود-در دیگرمخلوقات غیراز انسان وجن شخصتی که خداوندمنان بهانهاداده است -سرشت کاراکتر- انسان انچیزی که ملکه اوشده است عادت او شده است- عمل میکند- بهان ایمان اورده است ومانندان جزو سیرو سلوک او است عرفا شناخت را به ظاهر وبه باطن تقسیم میکنند-دراسلام اول واخر هم اضافه میشود از کجا نشات گرفت وبه کجا میرود- تابفهمند به صفات وخصوایتی سنخیت ومطابقت دارد- ایشان کدی از عارف معروف عین القضا اورده است- که بتعبیرمن انسان درجهالت قیدوبندی برای عقل خود درست میکند وبرهمان علت تشخیص ان صحیح نمیتواندباشد-خیالات واوهام رنگ وجنبه حقیقت میگیرد علم واقعی این قید وبند را برمیدارد- کفار وجاهلین مکه نزد پیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلمگفتند این بهشت وجهنم مانندکشتی که به ساحل میرسد بهنزد مابیاور خوب یک امر نشدنی بود اگر پیامبر اکرم صلواته الله علیه واله و السلم میفرمودند به محض انکه مردی انرا میمبینی قبول نمیکردندبیادالان ببینم پیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم فرمودندساعت ان درنزد خداوندمنان است-هرچقدر شناخت بیشترشود ظاهربهتر درک میشود واسراری از باطن هم ظاهر میشودودرک میشود علم کشف میکند یعنی مخفیرا اشکار میکند- ظاهر وباطن اینطور وانمود میشود که تغیر کرده اند تغیرنکردند درک انسان تغیر کرده است- عارف قونوی هستی بسیارزیبا تعریف کرده است که ازصفات واسمای الهی شروع میشود وبه ماده وغیرماده ختم میشود درپنچ مرحله نکته زیبای ایشان وجودرا روح گفته است تمام موجودات اول روح دارند-خیلی زیبا است تصور کنند عصای حضرت موسی علیه السلام الله که مار میشود کار شخص الهی باشد-کاری اسان است علمی جز قدرت وعلم الهی نیست ودرک هم نمیشود ولی اگربگویم روح ان چوب بدستورالهی عمل میکند مسپله بغرنج میشود وبدنبال شناخت برمی ایم- فلسفه خلیفه الهی همین است که خلق الله دنبال شناخت خلیفه الهی باشند وچهارده معصوم خلفای اولیه هستند که خلفای زیر دست را خلق کرده اند- دوم همهچیز نوع دارد ولی درمصداق ویا فردیت وفرعیت اختلاف هم دارند چون خداوندمنان علم بی نهایت وقدرت بی نهایت دارد هرمخلوق در ابعادی خاص خلق کرده است یکدلیل ان شایداین باشد عومال مخلوقی قدرت انکه اینچینی اختلافا خاصرابتوانند بوجوداورند عاجز هستند